
    LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for October 2012 
 

 

 

VI  THE PRIVATIZATION PROCESS 

 

The management of the company “Politika novine i magazini” (Politika Daily Newspapers and 

Magazines) has announced that the Government of Serbia is discussing the future relations in 

this company with the new co-owner of “Politika”. The management of “Politika” NPM issued the 

afore-cited press release after the Journalists’ Association of Serbia (UNS) said that the former 

representative of “Politika” Goran Ilin, who performed that function on behalf of the foreign co-

owner, was deleted from the register on October 15. The Managing Director Mira Glisic Simic, 

who is representing the predominantly state capital in “Politika”, remained as the only 

representative. UNS has concluded from these changes that the East Media Group, which 

purchased the share of the German WAZ in “Politika” last summer, renounced the rights to 

manage the company, under the principle of the agreement of both owners on important 

business decisions. That means that the East Media Group has become the passive partner of the 

state of Serbia in managing “Politika”, namely that the state is now running “Politika” without 

any restrictions whatsoever. We remind that, previously, the First Deputy Prime Minister 

Aleksandar Vucic said that the East Media Group, a company registered in Moscow, was actually 

controlled by Miroslav Bogicevic, the owner of the Sabac-based concern Farmakom. Vucic told 

RTS that Farmakom “was forced to participate in the purchase. He was not genuinely interested 

in the transaction and it was merely a favor he did to the biggest political party in the previous 

government. We will find a way to protect the state and reclaim what belongs to it, while at the 

same time avoiding a crackdown on Farmakom, which employs 3500 people and has 5000 

subcontractors,” Vucic said. However, it remains unclear what the First Deputy Prime Minister 

meant by saying “protect the state and reclaim what belongs to it”, since the East Media Group 

has acquired 50% of the shares of “Politika”, which were already privately owned by the German 

media group WAZ. Even before WAZ pulled out, the state already had 50% in “Politika” and it is 

now clear that the only difference that has emerged after the change of the private co-owner is 

that the new private co-owner, as opposed to the old one, is not taking part in managing the 

company. UNS has rightfully pointed to the fact that the state is now running “Politika” without 

any restrictions. Consequently, while the official Media Strategy of Serbia provides for the 

withdrawal of the state from the ownership in media, nobody is discussing the privatization of 

the state share in “Politika”. On the contrary, the state, which has retained an equal share in 

“Politika”, will obviously continue to control it completely autonomously. The developments 

related to “Politika” are shedding a new light on the statement made by the Culture and Media 

Minister Bratislav Petkovic that the Media Strategy will not be altered but that “it is not excluded 

that the state will remain a partial owner”. Such statements and actions are evidence of the 

reality that Serbia did get a new government, but not a new policy, since the new authorities 



    LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for October 2012 
 

 

 

have continued with the practice of publicly opting for a certain concept, while implementing a 

completely different one in practice. Until that changes, it is unfortunately unlikely to expect any 

positive developments on the Serbian media scene. 

 

 


